B
Bom – Element pędnika składający się z dwóch poręczy wykonanych z aluminiowych węglowych rur. Bom mocowany jest do masztu i dzięki niemu możemy „operować” żaglem
Bryty (gore) -Płaty materiału z których zszywany jest żagiel
Burta – boczna część kadłuba znajdujące się pomiędzy dnem a pokładem deski.
D
Dakron – Tkanina używana do konstruowania zagli. Charakteryzuje się dużą odpornością na uszkodzenia mechaniczne i promieniowanie słoneczne oraz ciągliwością i nasiąkanie wodą co jest wadą tego materiału.
Dno – dolna część kadłuba, która ma styczność z wodą podczas pływania.
Dziób (bow) – przednia część kadłuba
F
Fał startowy (uphaul) – linka służąca do podnoszenia pędnika z wody.
Footstrapy – regulowane pasy przymocowane do padsów w które wsuwamy stopy podczas pływania.
K
Kieszeń listwowa – tunel służący do wkładania listwy do żagla. Biegnie od liku tylnego.
Kieszeń masztowa – tunel do którego wkładany jest maszt.
Knaga Zaciskowa (oleat) – metalowy zacisk w stopie masztu służący do blokowania linek regulacyjnych w ustalonej pozycji.
L
Lik dolny – jest to brzeg żagla między dołem masztu a bomem.
Lik przedni (luff) – brzeg zagla do którego przyszyta jest kieszeń masztowa
Lik tylny / wolny (Lech) – brzeg żagla między bomem a topem
Linka bezpieczeństwa – linka łącząca pędnik z pokładem. Jej zadaniem jest uniemożliwienie rozłączenia się pędnika od kadłuba.
Linka Halsowa (downhaul) – linka za pomocą której regulujemy kształt pędnika. Za pomocą tej linki przywiązujemy róg halsowy żagla do stopy masztu.
Linka szotowa (outhaul) – linka służąca do przywiązywania rogu szotowego żagla do bomu.
Linki trapezowe – linka, która łączy trapez z bomem
Listwa – kształtka którą ma za zadanie usztywnić profil żagla
M
Maszt – Rurak służąca do wciągania i mocowania żagla. Najczęściej wykonana z tworzywa sztucznego lub aluminium.
Miecz – składana płetwa umieszczona w środkowej części kadłuba. Zapobiega dryfowaniu deski. Używany przy pływanie pod wiatr.
Monofilm – materiał używany do konstruowania żagli. Wykonany ze sklejonych cienkich warstw przeźroczystej folii.
Maylar – tkanina służąca do wykonywania wzmocnień w miejscach gdzie występują największe obciążenia żagla.
P
Padsy – elementy wykonane z pianogumy naklejane na pokład deski. Amortyzują wstrząsy po skokach i uderzeniach fali.
Paleta – element wkręcany w szynę masztową, który umożliwia wpiecie przegubu i rozkłada siłę nacisku pędnika na większą powierzchnię kadłubu.
Pędnik (rig) – zestaw składający się z żagla, masztu, bomu, przegubu i linek.
Podgięcie rufy (rocker) – uniesienie rufy deski od płaszczyzny płaskiej części dna w górę.
Pokład (deck) – część kadłuba na której stoimy podczas pływania
Przedłużka masztu – aluminiowa rurka, posiadająca regulację długości. Dzięki niej możemy zastosować krótszy maszt niż długość kieszeni masztowej.
Przegub – element zaopatrzony w końcówki pozwalający zamontowanie go do stopy masztu i palety. Dzięki niemu możemy przechylać pędnik wzglądem kadłuba.
R
Remizka (eyelet) – otwór w rogu halsowym żagla. Służy do mocowania linek regulacyjnych.
Rotator – rozpórka mająca za zadanie nadać odpowiedni kształt kieszeni masztowej
Róg halsowy – dolny róg żagla
Róg szotowy – dolny róg żagla znajdujący się przy stopie masztu
Róg topowy – górny róg żagla
S
Skorupa kadłuba (Shell) – zewnętrzna warstwa kadłuba wykonana z tworzywa sztucznego
Skrzynka mieczowa – otwór w kadłubie gdzie montujemy miecz
Skrzynka statecznikowa – miejsce w rufowej części deski gdzie montowany jest statecznik
Statecznik – płetwa montowana w rufowej części dna deski. Zadaniem statecznika jest zwiększenie stateczności i zapobieganie dryfowaniu.
Stopa masztu – plastikowy element wsuwany w dolna część masztu lub przedłużki zaopatrzony w system bloczków i knagę zaciskową do instalowania linki halsowej oraz zatrzask mocujący górną końcówkę przegubu.
Szyna masztowa – miejsce w którym mocujemy maszt. W deskach bezmieczowych jest to najczęściej laminowana w pokład konstrukcja przypominająca skrzynkę statecznikową.
T
Taklowanie – łączenie części składowych pędnika w całość
Trapez – specjalna uprzęż z klamrami i hakiem za pomocą której zaczepiamy się w linkitrapezowe. Trymowanie – ustawianie poszczególnych części pędnika w celu uzyskania jak najbardziej optymalnego jego kształtu.