Słownik pojec windsurfingowych

B

Bom – Element pędnika składający się z dwóch poręczy wykonanych z aluminiowych węglowych rur. Bom mocowany jest do masztu i dzięki niemu możemy „operować” żaglem

Bryty (gore) -Płaty materiału z których zszywany jest żagiel

Burta – boczna część kadłuba znajdujące się pomiędzy dnem a pokładem deski.

D

Dakron – Tkanina używana do konstruowania zagli. Charakteryzuje się dużą odpornością na uszkodzenia mechaniczne i promieniowanie słoneczne oraz ciągliwością i nasiąkanie wodą co jest wadą tego materiału.

Dno – dolna część kadłuba, która ma styczność z wodą podczas pływania.

Dziób (bow) – przednia część kadłuba

F

Fał startowy (uphaul) – linka służąca do podnoszenia pędnika z wody.

Footstrapy – regulowane pasy przymocowane do padsów w które wsuwamy stopy podczas pływania.

K

Kieszeń listwowa – tunel służący do wkładania listwy do żagla. Biegnie od liku tylnego.

Kieszeń masztowa – tunel do którego wkładany jest maszt.

Knaga Zaciskowa (oleat) – metalowy zacisk w stopie masztu służący do blokowania linek regulacyjnych w ustalonej pozycji.

L

Lik dolny – jest to brzeg żagla między dołem masztu a bomem.

Lik przedni (luff) – brzeg zagla do którego przyszyta jest kieszeń masztowa

Lik tylny / wolny (Lech) – brzeg żagla między bomem a topem

Linka bezpieczeństwa – linka łącząca pędnik z pokładem. Jej zadaniem jest uniemożliwienie rozłączenia się pędnika od kadłuba.

Linka Halsowa (downhaul) – linka za pomocą której regulujemy kształt pędnika. Za pomocą tej linki przywiązujemy róg halsowy żagla do stopy masztu.

Linka szotowa (outhaul) – linka służąca do przywiązywania rogu szotowego żagla do bomu.

Linki trapezowe – linka, która łączy trapez z bomem

Listwa – kształtka którą ma za zadanie usztywnić profil żagla

M

Maszt – Rurak służąca do wciągania i mocowania żagla. Najczęściej wykonana z tworzywa sztucznego lub aluminium.

Miecz – składana płetwa umieszczona w środkowej części kadłuba. Zapobiega dryfowaniu deski. Używany przy pływanie pod wiatr.

Monofilm – materiał używany do konstruowania żagli. Wykonany ze sklejonych cienkich warstw przeźroczystej folii.

Maylar – tkanina służąca do wykonywania wzmocnień w miejscach gdzie występują największe obciążenia żagla.

P

Padsy – elementy wykonane z pianogumy naklejane na pokład deski. Amortyzują wstrząsy po skokach i uderzeniach fali.

Paleta – element wkręcany w szynę masztową, który umożliwia wpiecie przegubu i rozkłada siłę nacisku pędnika na większą powierzchnię kadłubu.

Pędnik (rig) – zestaw składający się z żagla, masztu, bomu, przegubu i linek.

Podgięcie rufy (rocker) – uniesienie rufy deski od płaszczyzny płaskiej części dna w górę.

Pokład (deck) – część kadłuba na której stoimy podczas pływania

Przedłużka masztu – aluminiowa rurka, posiadająca regulację długości. Dzięki niej możemy zastosować krótszy maszt niż długość kieszeni masztowej.

Przegub – element zaopatrzony w końcówki pozwalający zamontowanie go do stopy masztu i palety. Dzięki niemu możemy przechylać pędnik wzglądem kadłuba.

R

Remizka (eyelet) – otwór w rogu halsowym żagla. Służy do mocowania linek regulacyjnych.

Rotator – rozpórka mająca za zadanie nadać odpowiedni kształt kieszeni masztowej

Róg halsowy – dolny róg żagla

Róg szotowy – dolny róg żagla znajdujący się przy stopie masztu

Róg topowy – górny róg żagla

S

Skorupa kadłuba (Shell) – zewnętrzna warstwa kadłuba wykonana z tworzywa sztucznego

Skrzynka mieczowa – otwór w kadłubie gdzie montujemy miecz

Skrzynka statecznikowa – miejsce w rufowej części deski gdzie montowany jest statecznik

Statecznik – płetwa montowana w rufowej części dna deski. Zadaniem statecznika jest zwiększenie stateczności i zapobieganie dryfowaniu.

Stopa masztu – plastikowy element wsuwany w dolna część masztu lub przedłużki zaopatrzony w system bloczków i knagę zaciskową do instalowania linki halsowej oraz zatrzask mocujący górną końcówkę przegubu.

Szyna masztowa – miejsce w którym mocujemy maszt. W deskach bezmieczowych jest to najczęściej laminowana w pokład konstrukcja przypominająca skrzynkę statecznikową.

T

Taklowanie – łączenie części składowych pędnika w całość

Trapez – specjalna uprzęż z klamrami i hakiem za pomocą której zaczepiamy się w linkitrapezowe. Trymowanie – ustawianie poszczególnych części pędnika w celu uzyskania jak najbardziej optymalnego jego kształtu.